(Porady szkolnego psychologa)

 

Matura to poważny życiowy egzamin. Od jej wyników zależy, jak potoczy się Twoje dalsze życie i jaka będzie Twoja ścieżka kariery. Nie dziwi zatem fakt, że towarzyszyć Ci będzie w tych dniach silny stres. Aby go opanować i złagodzić oraz podejść do matury w lepszej kondycji psychicznej, warto zapoznać się z pewnymi zasadami.

1/ Najpierw poświęć czas na relaks

Dzień przed pierwszym egzaminem maturalnym warto poświęcić sobie – tylko i wyłącznie. Ostatnie powtórki są już na tym etapie zbędne; wszystko, czego się miałeś nauczyć, już dawno przyswoiłeś. Ciągłe powtarzanie materiału może jedynie doprowadzić do nasilenia się stresu (zwłaszcza jak odkryjesz, że niektóre szczegóły wciąż Ci się mylą). Dzień przed egzaminem warto zatem postawić na relaks. Długa kąpiel w wannie, ulubiona książka lub serial, wyjście z przyjaciółmi (ale takimi, którzy nie zdają matury razem z nami!) lub rodziną, długi spacer do lasu lub na łąkę – to tylko niektóre pomysły na relaks. Każdy jednak powinien wybrać coś, co odpręża go najbardziej. Z pewnością jednak nie powinno to być przesiadywanie przy komputerze.

2/ Tuż przed maturą i na maturze zastosuj ćwiczenia oddechowe

Może się zdarzyć, że mimo solidnego odpoczynku i relaksu tuż przed egzaminem maturalnym (lub w jego trakcie) dopadnie Cię stres? Warto wtedy postawić na ćwiczenia oddechowe. Skuteczna jest np. metoda, w której licząc do czterech, kolejno wciągamy powietrze, zatrzymujemy je, a później spokojnie wydychamy. Cały blok (czyli 3x4) należy powtarzać tak długo, aż nieco się uspokoimy.

3/ Gdy już otrzymasz arkusz z zadaniami

Jeśli przystąpisz już do pisania egzaminu maturalnego, powinieneś w pierwszej kolejności przejrzeć pobieżnie wszystkie zadania – nic Ciebie wtedy już nie zaskoczy, a poziom stresu powinien nieco spaść. Najlepiej, jeśli zaczniesz od rozwiązywania zadań najłatwiejszych lub takich, na które na pewno znasz odpowiedź. To wzmocni nieco Twoją wiarę w siebie, co może z kolei sprawić, że przynajmniej podejmiesz się próby rozwiązania także trudniejszych zadań. Ponadto dzięki temu nie odkryjesz pod koniec egzaminu, że nie ma już czasu na prostsze zadania.

4/ O czym jeszcze warto pamiętać?

  • Zadbaj o pozytywne nastawienie: zaufaj sobie, uwierz w swoje umiejętności i posiadaną wiedzę. Jeśli Twój poziom przygotowania do egzaminu jest z kategorii tych pożal się Boże, to mimo wszystko licz na uśmiech losu. Czarne myśli powodują obniżenie samooceny, a tym samym wzmagają odczucie stresu i napięcia. Zajmij swoje myśli czymś innym, a nie przewidywaniem katastrofy. Jeżeli trudno jest Ci okiełznać rozchwiane emocje, możesz wziąć do ręki jakiś przedmiot i przez pewien czas intensywnie wpatrywać się w niego - badać jego strukturę, kształt, zapach itp. Niektórym pomaga powtarzanie sobie w myślach „Dam radę. Pokonam strach. Odniosę sukces”. Nabranie dystansu, to klucz do sukcesu.

  • Na dzień przed maturą przyszykuj sobie strój, długopisy i inne niezbędniki. Nie odkładaj tego na ostatnią chwilę, bo możesz czegoś zapomnieć, a nawet spóźnić się przez to na egzamin. W dniu matury wyjdź wcześniej z domu - lepiej chwilę zaczekać pod salą.

  • W przeddzień zadbaj o jakość i długość snu. Zarwane noce, ciągłe wkuwanie sprawiają, że czas przeznaczony na sen ogranicza się do minimum. Wymęczony organizm jest podatny na doznawanie negatywnych emocji, a tym samym trudniej jest Ci się skoncentrować. Postaraj się wyciszyć kłębiące w głowie myśli, wcześniej połóż się do łóżka i porządnie się wyśpij.

  • Unikaj miejsc tzw. zbiorowej paniki, bo możesz nasłuchać się tam nieprawdopodobnych opowieści, które jeszcze bardziej rozchwieją twoje emocje. Po każdym wysiłku intelektualnym umysł powinien się zregenerować.

Trzymam za Was kciuki drodzy Maturzyści i życzę powodzenia!

 

 

d  dziennik
p  poczta
f  fanpage